نماز
نماز
 

طهارت

وضوى باطل :

سؤال: شخصى كه بعد از مدتى متوجه مى شود كه وضوهايش باطل بوده آيا واجب است همه نمازهاى اين مدت را قضا كند ؟

جواب : قضاى همه نمازهايى كه با وضوى باطل خوانده واجب است .

ترك غسل جنابت :

سؤال: شخصى يك سال است كه به تكليف رسيده و در زمانى كه جنب مى شده از احكام آن اطلاع نداشته است . اكنون كه اطلاع پيدا كرده حكم نمازهايى كه قبلاً خوانده و روزه هايى كه گرفته چيست ؟

جواب : بايد نمازها را قضا كند و اما روزه پس چون تعمد بقاء بر جنابت نداشته قضا و كفاره ندارد ، اگر چه احتياط مستحب قضاء است .

شك در وضو در حال نماز :

سؤال: اگر نماز گزار در اثناء نماز در گرفتن وضو شك كند و نماز را با اين حالت مدتى ادامه دهد بعد يقين كند كه وضو گرفته حكم او چيست ؟

جواب :اگر بعد از شك يقين پيدا كرد وضو داشته نمازش صحيح است .

 

فراموش كردن تطهير مخرج بول قبل از وضو :

سؤال: شخصى بول كرد و خود را طاهر نكرد و براى نماز وضو گرفت و نماز خواند ،بعد از نماز يادش آمد ، آيا صرف تطهير مخرج بول كافى است يا بايد وضو نيز بگيرد ؟ و در هرصورت نمازى كه خوانده صحيح است يا خير ؟

جواب : وضوئى كه با آن حال گرفته كافى است و احتياج به تجديد آن ندارد ، آنچه برايش واجب است تطهير مخرج و اعاده نماز است يا قضاء آن .

طهارت براى سجده منسيّه و سجده سهو :

سؤال: آيا براى سجده سهو و تشهد فراموش شده اگر بين سلام و سجده حدثى واقع شود وضو گرفتن لازم است ؟

جواب : در سجده سهو طهارت شرط نيست بخلاف سجده و تشهد فراموش شده .

فاقد الطهورين :

سؤال: شخصى در بيمارستان بسترى شده است و نمى تواند براى نماز وضو بگيرد ، همچنين خاك براى تيمم پيدا نمى كند . آيا مى تواند نمازش را بى وضو و بى تيمم بخواند ؟

جواب : فاقد الطهورين به همان حال نماز بخواند و بعداً اعاده يا قضا كند .

 

 

وقت

اذان راديو :

سؤال: اذانى كه از راديو پخش مى شود معتبر است يا خير ؟

جواب : چون موجب اطمينان به دخول وقت است كافى است .

وقت مخصوص عصر :

سؤال: اگر نماز گزار براى خواندن نماز ظهر و عصر به اندازه پنج ركعت وقت تا مغرب دارد بايد نماز ظهر و عصر را چگونه بخواند ؟

جواب : چناچه پنج ركعت وقت داشته باشد هر دو را به عنوان ادا مى خواند
و الاّ فريضه عصر در وقت مخصوص واقع مى شود و ادا است و فريضه ظهر قضا است .

وقت مغرب :

سؤال: آيا علامت مغرب آن است كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مى شود از بالاى سر انسان بگذرد ؟

جواب : گذشتن سرخى از بالاى سر مشاهده نمى شود لكن منتقل شدنش به طرف مغرب مشاهده مى شود و آن علامت غروب واقعى است .

 

آخر وقت مغرب و عشاء :

سؤال: اگر وقت نماز مغرب و عشا براى شخص مختار نصف شب باشد و شب را از اول غروب آفتاب تا اذان صبح حساب كنيم نيمه شب تقريباً 11 ساعت بعدازظهر شرعى مى شود ، لكن شما براى خواندن نماز مغرب يا افطار روزه بين غروب آفتاب و مغرب شرعى به مقدار پانزده دقيقه تقريباً فرق مى گذاريد ، بنابراين نيمه شب وآخر وقت نماز مغرب و عشا چه ساعتى بعد از ظهر مى باشد ؟

جواب : تقريبا يازده و ربع نصف شب است و فرق بين غروب و مغرب ظاهرى مى باشد و حقيقت وقت غروب واقعى همان انتقال حمره شديد مشرقيه است به سمت مغرب .

جمع بين ظهرين و عشائين :

سؤال: خواندن نماز ظهر وعصر و مغرب وعشا با فاصله و بدون فاصله چه حكمى دارد ؟ آيا طريقه شيعه واقعاً مطابق با عمل ائمه (عليهم السلام) است .

جواب : هر دو نحو جايز است و حضرت رسول (صلى الله عليه وآله وسلم) به هر دو نحو اختياراً عمل نموده اند .

شك در قضاء و اداء :

سؤال: هنگامى كه نمى دانيم نماز صبح ادا است يا قضا بايد آن را به چه نيتى بخوانيم ؟

جواب : بهتر نيت ما فى الذمه است و ممكن است با استصحاب بقاء وقت نيت ادا نمايد .

 

تأخير انداختن نماز ظهر روز جمعه :

سؤال: اگر كسى بخواهد روز جمعه در منزل نماز ظهرش را بخواند ، آيا لازم است منتظر شود تا خطبه نماز جمعه تمام شود بعد نماز ظهر را بخواند ؟

جواب : بهتر آن است كه صبر كند.

 

قبله

انحراف از قبله :

سؤال : انحراف از قبله تا چه مقدار نماز را باطل نمى كند ؟

جواب : در حال سكونات نماز ، انحراف از قبله الى ما بين اليمين و اليسار مانعى ندارد.

 

لباس نمازگزار

پوشش ناقص در نماز :

سؤال: چنانچه مرد يا زنى مدتى با پوششى نماز خوانده است كه بعداً مى فهمد آن مقدار پوشش كافى نبوده است ( به خاطر جهل به حكم ) تكليفش چيست ؟

جواب : ظاهراً نمازهاى او باطل است ، چونكه مقصر است ، به مسئله 799 توضيح المسائل مراجعه شود .

 

پوشش زن در نماز :

سؤال: آيا پوشش زن در نماز بايد طورى باشد كه هيچ طرف بدن او ديده نشود ؟

جواب : زن بايد در موقع نماز تمام بدن حتى سر و موى خود را بپوشاند ، مگر صورت به مقدارى كه در وضو شسته مى شود و دستها تا مچ و روى پاها تا مچ ، و از باب احتياط بايد مقدارى از اطراف صورت و قدرى پائين تر از مچ را بپوشاند .

پوشاندن مو و دست زن در بين نماز :

سؤال: اگر زنى در بين نماز بفهمد كه قسمتى از موها يا دستش بيش از اندازه مجاز بيرون است ، با پوشاندن آن نماز را تمام كند يا قطع كند و از اول بخواند ؟

جواب : بپوشاند ونماز را تمام كند .

تطهير لباس با آب غصبى :

سؤال: اگر شخصى با آب غصبى يا با پودر لباسشويى غصبى لباسهاى خود را بشويد و با آن لباس ها نماز بخواند نمازش چه حكمى دارد ؟

جواب : نمازش صحيح است و بايد استغفار كند و از صاحب آب و پودر حلاليت بطلبد .

 

مقدار بخشيده شده از خون :

سؤال: اگر خونى در بدن ويا لباس نمازگزار باشد و مقدار آن كمتر از يك درهم يا يك اشرفى باشد بخشيده مى شود ، لطفاً مقدار درهم يا اشرفى را بيان فرمائيد .

جواب : تقريباً به اندازه پنج ريالى است .

خون حيواناتى كه خون جهنده ندارند :

سؤال: خون حيوانى كه جهنده نيست و پاك است اگر روى لباس انسان باشد و از درهم بيشتر باشد آيا نماز خواندن با آن صحيح است ؟

جواب : چونكه پاك است هر چند از درهم بيشتر باشد ، نماز با آن جايز است .

خون تخم مرغ در لباس :

سؤال: اگر در لباس نماز گزارى خون تخم مرغ بيشتر از يك درهم باشد نماز خواندن با آن جايز است يا خير ؟

جواب : احوط استحبابى آنست كه با آن نماز نخواند .

لباس پوست حيوانات :

سؤال: نماز خواندن با لباسى كه از پوست مار ، سوسمار يا نهنگ است جايز است يا خير ؟

جواب : نماز با آنها جايز نيست .

 

اجزاء حيوان حرام گوشت - طلا - مردار :

سؤال: صدف حيوانى حرام گوشت است اگر احتمال دهيم دكمه لباس يا مانند آن از اجزاء آن حيوان است خواندن نماز با آن چه حكمى دارد ؟ همچنين پوشيدن لباس طلا بافت يا لباسى كه از مردار تهيه شده در حال ناچارى چه حكمى دارد ؟

جواب : مجراى برائت است على الاشهر الاقوى .

اباحه لباس :

سؤال: اگر انسان با پولى كه خمس آنرا نداده لباس بخرد و با آن لباس نماز بخواند آيا نماز او باطل است ؟

جواب :اگر به نحو شخصى خريده باشد نه ما فى الذمه نماز او باطل است ، ولى اگر به صورت ما فى الذمه خريده باشد اگر چه فوراً ثمن آنرا از پول غير مخمس ادا بكند ، نماز صحيح است .

پوشيدن طلا در نماز :

سؤال: شخصى با زنجير طلا در گردن نماز خوانده آيا نماز او باطل است ؟

جواب : چون لبس صدق مى نمايد ، لذا هم حرام است و هم نماز باطل است .

لباس سياه :

سؤال: پوشيدن لباس سياه براى نماز گزار كراهت دارد ، آيا اين حكم شامل عباى سياه هم مى شود ؟

جواب : قدر متيقن از لباس سياه كه مكروه است غير از عبا و عمامه است .

 

پوشيدن لباس عكسدار :

سؤال: آيا پوشيدن لباسى كه عكسى با نقش حيوان كامل يا ناقص يا انسان دارد در موقع نماز جايز است ؟

جواب : مكروه است مطلقاً .

 

مكان نمازگزار

نجاست مكان :

سؤال: جايى كه نجس است ولى خشك شده آيا نماز خواندن روى آن جايز است ؟

جواب : فقط موضع سجود بايد نجس يا متنجس نباشد و در غير آن چنانچه نجاست مسريه نباشد اشكال ندارد .

نماز خواندن در مكان غصبى :

سؤال: آيا در زمين غصبى در تنگى وقت نماز خواندن صحيح است ؟ چگونه نماز بخواند ؟ اگر وضو نداشته باشد آيا مى تواند بر روى آن زمين تيمم كند ؟

جواب : اگر مجبور است به ماندن مانند محبوس همان نحو نماز بخواند ، و اگر مى تواند خارج شود در حال خروج نماز بخواند و در صورتى كه وضوء ندارد و آب مباح و يا خاك مباح ميسر نشود ، رجاءاً نماز بدون طهارت بخواند و بعداً قضا نمايد .

 

مكان موروث :

سؤال: تا هنگامى كه وصيت به ثلث را جدا نكنند نماز خواندن ورثه در آن مكان چه حكمى دارد ؟

جواب : تا مقدارى كه تأخير آن متعارف است و مقصود از وصيت نيز همان است نماز جايز است و در صورتى كه زياد اهمال نمايند باطل است .

نماز در وسائل نقليه :

سؤال: آيا نماز خواندن در ماشين ، قطار ، هواپيما و كشتى اختياراً جايز است ؟

جواب : اگر نتواند شرائط و اركان و افعال واجبه نماز را مراعات كند و بجا بياورد اختياراً جايز نيست .

سؤال : با توجه به اينكه شما دولت را مالك مى دانيد ، آيا مقلدين شما مى توانند هنگام سفر در قطار يا هواپيما نماز بخوانند ؟

جواب : مجازند در قطار و هواپيما نماز بخوانند .

جاهايى كه نماز خواندن مكروه است :

سؤال: مى دانيم خواندن نماز در چند جا مكروه است ولى دليلى بر كراهت بعضى از آنها نداريم در اين باره توضيح دهيد .

جواب : از باب 16 تا باب 42 وسائل جلد 3 مطالعه نمائيد صفحه 442 مكان المصلى ، روايت غير معتبرهم در حكم عدم است .

 

 

اذان و اقامه

تكلم بعد از اقامه :

سؤال: آيا با تلفظ كردن نيت بعد از گفتن اقامه ، اقامه بايد اعاده شود ؟ اگر ذكرهاى ديگرى مانند استغفر الله گفته شود چطور ؟ و اگر تكبير را براى تصحيح دو بار بگويد نماز باطل است يا خير ؟

جواب : استغفر الله و مطلق اذكار موجب اعاده اقامه نمى شود ، و در تكرار تكبيرة الاحرام اگر اولى باطل بوده دومى صحيح است و اگر اولى صحيح بوده دومى موجب بطلان است .

اذان و اقامه در صف نماز جماعت :

سؤال: اگر نماز جماعت در مسجد تمام شده باشد ولى صف ها بهم نخورده باشد نماز گزار نمى تواند براى نماز خود اذان و اقامه بگويد حال اگر رجاءً اذان واقامه بگويد جايز است يا خير ؟

جواب : با تصريح به اينكه نمى تواند جاى رجاء نيست ، هر چند كه مسئله اختلافى است . باب 64 جماعت و باب 25 اذان وسائل . لكن نمى توانيم جزماً منع از رجاء آورى نماييم .

يك اذان براى دو نماز :

سؤال: در احاديث صحيحه نقل شده كه پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) دو نماز را به صورت جمع ادا كردند و براى نماز دومى اذان نگفتند حديث و مدرك را بيان فرمائيد ؟

جواب : باب 36 اذان وسايل جلد 4 صفحه 665 .

 

حكايت اذان :

سؤال: در بعض مناطق وقتى مؤذن اذان مى گويد عده زيادى هر يك جداجدا با صداى بلند ، بهمراه مؤذن اذان مى گويند ، اين عمل چه حكمى دارد ؟

جواب : حكايت اذان مستحب است .

 

نيت

تلفظ نيت :

سؤال: براى وضو و غسل و نماز تلفظ نيت لازم نيست ،آيا قصد
قربت همان نيت است ؟ اگر بگويد چهار ركعت نماز مى خوانم نماز باطل
است يا نه ؟

جواب : قصد قربت همان نيت است و چناچه بلفظ نيز نيت را جارى كند نماز باطل نمى شود .

سؤال: اگر كسى قصد نمازى را نمايد و به همان نيت وارد نماز شود ،اما در لفظ سهواً نام نماز ديگرى را ببرد ، آيا خللى در صحت نماز قصد شده حاصل مى شود ؟

جواب : اگر موقع نيت گفتن و تكبيرة الاحرام قصد جدى داشته خللى در صحت نماز حاصل نمى شود .

سؤال: اگر شخصى نيت نماز را به زبان آورد نمازش چه حكمى دارد ؟

جواب : در روايات است كه اگر بعد از اقامه تكلم نمود اقامه را اعاده نمايد و على اى حال نماز صحيح است .

 

تغيير نيت :

سؤال: آيا تغيير نيت از نماز واجب خودش به نماز نيابتى بعد از تكبيرة الاحرام صحيح است ؟

جواب : بعد از دخول در نماز تغيير نيت صحيح نيست .

شك در ركعات و استمرار نيت :

سؤال: انسان بايد از اول تا آخر نماز به نيت خود باقى باشد ، پس اگر در بين نماز به طورى غافل شود كه اگر به او بگويند چه مى كنى نداند چه بگويد نماز او باطل است . آيا اين ندانستن شامل شك در عدد ركعات مى شود يا خير ؟

جواب : شامل شك در عدد ركعات نمى شود .

رياء سهواً و نسياناً :

سؤال: حكم رياء سهواً و نسياناً در نماز چيست آيا مبطل است ؟

جواب : مبطل است و چنانچه در يك جزء ريا نمود و بعد متوجه شد و جزء را به قصد قربت تكرار نمود ، نماز صحيح است و زيادى جزء چون سهو و نسيان بوده مضر نيست و احوط سجده سهو است .

رياء جهلاً :

سؤال: اگر كسى با جهل به مسئله بطلان ، ريا كند ، آيا مبطل عمل است ؟

جواب : ريا مطلقا مبطل است .

 

 

تكبيرة الاحرام

تكرار تكبيرة الاحرام :

سؤال: اگر كسى تكبيرة الاحرام را كه از اركان نماز است گفته باشد و به جهت صوت دوباره بگويد آيا نمازش باطل است ولو اينكه صورت خود را برنگردانده باشد ؟

جواب : اگر عمدا تكبيرة الاحرام دوم را بگويد به عنوان احرام ، نماز باطل مى شود چه صورت ر ابرگرداند و چه برنگرداند .

 

قيام

رفع عذر در وقت :

سؤال: اگر بيمارى نماز را در اول وقت نشسته بخواند ودر آخر وقت قدرت بر ايستادن پيدا كند آيا لازم است نماز را دوباره بخواند ؟

جواب : در صورت رفع عذر دروقت احوط اعاده است .

قرائت

جهر و اخفات

*   فرق بين جهر و اخفات :

سؤال: فرق شرعى بين جهر و اخفات چيست ؟

جواب : جهر عبارت از اظهار جوهره صدا است و اخفات مخفى داشتن صدا است .

 

*   تشريع جهر و اخفات :

سؤال: دليل تشريع جهر و اخفات را بيان فرماييد ؟

جواب : دليل در جواهر و اخبار وسائل موجود است و نص خاص وارد است و حكمت آن را لازم نيست ما بدانيم ضمناً مراجعه به وسائل ابواب قرائت باب 26 و 25 نمائيد اشاره به حكمت آن هم شده است .

*   جهر در نماز ظهر جمعه :

سؤال: نماز ظهر در روز جمعه كه مستحب است جهراً خوانده شود در نماز جماعت است يا فرادى ؟

جواب : فرقى بين جماعت و فرادى نيست .

صحيح بودن قرائت :

سؤال: در نماز آيا غلط تجويدى مبطل است يا غلط اعرابى ؟ و غلط اعرابى آيا در صورتى است كه معنى را تغيير دهد ؟ اين قرائت در حمد و سوره است يا در كل نماز ؟ فرضا شخص بى سوادى به حج رفته و حالا با داشتن چند اولاد فهميده كه نمازش صحيح نبوده است و دو ركعت نماز طواف را خودش خوانده است ، آيا هنوز محرم است و زن بر او حرام است ؟ آيا اولاد او حرام زاده اند ؟

جواب : تجويد لازم نيست ، و قرائت بايد صحيح باشد و از مخارج ادا بشود با اعراب صحيح چه معنى را تغيير بدهد يا ندهد ، و فرقى بين حمد و سوره و باقى اذكار نيست ، و اگر در وقتى كه نماز طواف را مى خوانده يقين به صحت داشته نمازش صحيح است چونكه قرائت از اركان نيست و بر فرضى كه نماز نخوانده باشد مقاربت حرام است و اولاد او حلالزاده است چونكه زنا نيست .

 

تجويد :

سؤال: آيا مراعات قواعد تجويد ( مثلاً مد لازم و ادغام ) در قرائت سوره هاى قرآن در نماز واجب است ؟

جواب : تجويد قرائت واجب نيست و فقط زيبا نمودن قرائت است و احوط در مد لازم ، كشش صدا است به مقدار دو الف ، و ادغام حروف يرملون مراعات شود .

سوره حمد :

سؤال: هرگاه شخصى در نماز ، در « اهدنا الصراط » صراط را يك مرتبه با صاد و يك مرتبه با سين بگويد و نيز در « المستقيم » يك بار با صاد و يك بار با سين تلفظ كند نمازش چه حكمى دارد ؟ و مراد از انعمت عليهم و مغضوب عليهم و ضالين چه كسانى مى باشند ؟ آيا بسم الله الرحمن الرحيم جزء سوره مى باشد يا خير ؟

جواب : بسم الله جزء سوره است و مستقيم با صاد غلط است ، اگر متعمداً با صاد بخواند نماز باطل است ، اما صراط اگر چه هر دو در لغت آمده و هر دو نحو نيز قرائت شده لكن هرچه در قرآن است بخوانيد . مراد از انعمت عليهم حسب بعض اخبار رسول اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) و اميرالمؤمنين (عليه السلام) است كه فرد اكمل منعم عليهم مى باشد و مراد از مغضوب عليهم و الضالين در تفسير تبيان و مجمع البيان دارد كه اجماع كرده اند مفسرين عامه و خاصه بر اين كه مغضوب عليهم يهود است و ضالين نصارى . مراجعه كنيد تفسير برهان جلد اول صفحه 52 از روايت 34 تا 40 را مطالعه نمائيد تفسير همين آيه است .

 

سؤال: آيا قرائت « مالك يوم الدين » و « ملك يوم الدين » در سوره حمد هر دو در نماز جايز است ؟

جواب : احوط ترك « ملك يوم الدين » است .

لفظ (  كفواً  ) :

سؤال: قرائت صحيح لفظ (كفواً) چگونه است ؟

جواب : همانطورى كه در قرآن است و مردم مى خوانند بخوانيد . كُفُواً : با ضم كاف و فتح واو .

گفتن بسم الله براى سوره ديگر سهواً :

سؤال: شخصى كه براى قرائت سوره معين بسم الله الرحمن الرحيم را بخواند وسهواً سوره ديگرى را قرائت كند و در ركوع يادش بيايد كه اشتباه كرده ، آيا نمازش صحيح است و بايد آن را تمام كند يا قطع كند و اعاده نمايد ؟

جواب : نماز را تمام كند و صحيح است و احوط آنست كه دو سجده سهو نمايد .

خواندن سوره از روى قرآن :

سؤال: آيا جايز است انسان در نمازهاى يوميه قرآن را به دست بگيرد و سوره هايى را كه حفظ نيست ( مانند سوره جمعه در روز جمعه ) از روى قرآن بخواند ؟

جواب : اشكالى ندارد .

تسبيحات اربعه

 

دوبار گفتن تسبيحات :

سؤال : اگر كسى تسبيحات اربعه را به عللى مثل رسيدن به ركوع امام فقط دو بار بگويد به نيت آنكه بار اول واجب است و بار دوم مستحب است ، آيا نماز او باطل است ؟ و آيا نمازهاى قبلى را بايد قضا كند ؟

جواب : نماز او صحيح است على الاظهر .

ذكر

بلند كردن صدا در تكبير :

سؤال : اگر نمازگزار الله اكبر را به قصد ذكر بگويد و براى خبر كردن ديگرى آنرا با صداى بلند ادا كند نماز اين شخص چه حكمى دارد ؟

جواب : چونكه اصل گفتن الله اكبر به قصد ذكر است و بلند كردن صدا به قصد خبر كردن است نماز صحيح است .

 

سجده

حرمت سجده براى غير خدا :

سؤال: آيا سجده احترام براى غير خدا حرام است ؟

جواب : سجده به عنوان سجده براى غير خدا حرام است ، ولى مجرد بوسيدن چيزى احتراماً سجده نيست .

 

تكرار سجده :

سؤال: اگر شخصى قبل از تمام شدن ذكر ، اشتباهاً سر از سجده بردارد آيا مى تواند دوبار سجده نمايد ؟

جواب : اگر پيش از تمام شدن ذكر سجده ، سهواً پيشانى را از زمين بردارد نمى تواند دوباره به زمين بگذارد و بايد آنرا يك سجده حساب كند ولى اگر جاهاى ديگر را سهواً از زمين بردارد ، بايد دو مرتبه به زمين بگذارد و ذكر را بگويد .

سؤال: شخصى سرش را بر روى مهر گذاشت دوباره سرش را بلند كرد و بار ديگر سرش را روى مهر گذاشت نمازش چه حكمى دارد ؟

جواب : چنانچه در يك ركعت دو سجده زيادى تحقق گرفت ولو سهواً نماز باطل است .

سجده كردن شخص عاجز :

سؤال: مريضى كه مى تواند با قرار دادن ميز جلوى خود ، سجده كاملترى كند ، آيا حق دارد مهر را بردارد و به پيشانى بگذارد ؟

جواب : در فرض سؤال بايد به صورت كاملترى سجده خودش را انجام دهد نه به صورت اينكه مهر را بر دارد و به پيشانى بگذارد .

آيات مخصوصه در سجده :

سؤال: خواندن قرآن در سجده مكروه است ، آيا خواندن آيات مخصوصه مانند آيه « رب لا تذرنى . . . » هم مكروه است ؟

جواب : اين آيه مخصوصه كه در سجده آخر نماز گفته مى شود جنبه دعائى دارد و اختصاص به سجده اخير دارد على الاظهر .

 

سجده واجب قرآن :

سؤال: در سجده واجب قرآن ستر عورت چه حكمى دارد ؟

جواب : ستر عورت در سجده قرآنى لازم نيست .

جلسه استراحت :

سؤال: نشستن و مكث بعد از سجده دوم چه حكمى دارد ؟

جواب : احتياط واجب است .

چيزهايى كه سجده بر آنها صحيح است :

*   سجده بر چمن :

سؤال: آيا با دسترسى به خاك و سنگ ريزه مى توان بر روى چمن سجده كرد ؟

جواب : اگر پيشانى مستقر شود صحيح است .

*   سيمان ، موزاييك و سنگ مرمر :

سؤال: سجده بر سيمان و موزائيك و سنگ مرمر چه حكمى دارد ؟

جواب : احوط ترك جميع آنها است .

*   مانع شدن چادر بين پيشانى و مهر :

سؤال: اگر زنى هنگام نماز خواندن به جهت جهل به حكم ، در سجده چادرش بين پيشانى و مهر قرار گيرد نمازش چه حكمى دارد ؟

جواب : اگر جهل او از روى كوتاهى از يادگيرى حكم يا احتياط در مسئله است بايد در وقت اعاده و خارج وقت قضا نمايد .

 

*   سجده در حال تقيه :

سؤال: اگر شخصى در مسجد الحرام يا مسجد النبى(صلى الله عليه وآله وسلم) عمداً و از روى تقيه جايى بايستد كه روى فرش سجده كند آيا نمازش صحيح است ؟

جواب : احوط اعاده است .

*   سجده بر برجستگى مهر :

سؤال: سجده به طرف برجستگى مهر چگونه است ؟ اشكال دارد يا خير ؟

جواب : سجده به طرف برجستگى مهر اگر مجموعاً به اندازه درهم بغلى باشد اشكال ندارد .

*   چربى روى مهر :

سؤال: كثرت سجده بر مهر سبب مى شود كه لايه اى از چربى و كثيفى روى آن قرار گيرد آيا سجده بر مهر با وجود اين لايه صحيح است ؟چربى انسان نجس است يا پاك ؟

جواب : چربى بدن مسلمان پاك است ، اما تغيير رنگ مهر از كثرت سجود و ميل آن به سياهى ضررى ندارد مگر حقيقتاً لايه اى از چربى بين پيشانى و مهر فاصله شود كه در اين صورت سجده صحيح نيست .

*   سجده بر ميوه و پشت دست :

سؤال: آيا سجده بر ميوه رسيده جائز است ؟ آيا جواز سجده بر پشت دست به دليل اين است كه اصلش از خاك است يا دليل ديگرى دارد ؟

جواب : در مسئله 1085 تصريح شده كه سجده بر چيزهاى خوراكى جايز نيست و ميوه رسيده قطعاً از خوراكى مى باشد ، اما سجده بر پشت دست جايز نيست مگردر حال ضرورت و مراجعه به مسئله 1096 نمائيد و سجده بر دست در حال ضرورت تعبدى است نه به جهت آنكه اصلش خاك است .

 

تشهد

تشهد به طريقه غيرمتعارف :

سؤال: آيا جايز است در تشهد بگويد : اشهد ان لا اله الاّ الله و اشهد ان محمداً صلى الله عليه و آله عبده و رسوله ؟

جواب : احوط آنكه تشهد را به نحو متعارف بياورد : « اشهد ان لا اله الاّ الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل على محمد و آل محمد » ، و زياده كردن صلوات به قصد دعا مانعى ندارد .

 

سلام

اكتفا به سلام آخر :

سؤال: آيا هر سه سلام نماز واجب است يا اينكه مى توان به سلام آخر اكتفا كرد ؟

جواب : به سلام آخر ميتوان اكتفا كرد .

قنوت

ادعيه تلفيقى و غير وارده :

سؤال: آيا مى شود دعائى از خود تلفيق نمائيم كه از اهل بيت (عليهم السلام) وارد نشده است و در قنوت و جاهاى ديگر نماز استفاده كنيم ؟

جواب : بلى دعاهاى شخصى در بعض حالات مثل قنوت و سجود مانعى ندارد ، مگر آنكه از صورت نماز گزار خارج شود .

 

برگرداندن انگشتر در قنوت :

سؤال: بعضى ها هنگام قنوت نگين انگشر عقيق را به طرف صورت مى گيرند ، آيا اين عمل مستند است ؟ و آياثواب دارد ؟

جواب : در اين مورد بالخصوص حديثى وارد نشده ولى ممكن است محبوبيت آنرا در حال ذكر از بعضى روايات به دست آورد .

تعقيب نماز

سلام دادن به معصومين (عليهم السلام) بعد از نماز :

سؤال: مؤمنين بعد از نماز به سه طرف سلام مى كنند ، آيا در اين جهت نص خاصى وارد است ؟ در ضمن در اين سلام چه دعائى را بايد خواند ؟

جواب : در اين مورد نص خاصى وارد نشده و لكن چون وقت خوبى است براى سلام و زيارت فلذا علما و فقها و مؤمنين از اين وقت بالخصوص جهت عرض ادب و اخلاص استفاده مى كنند .

 

مستحبات نماز

خواندن نماز ظهر جمعه با صداى بلند :

سؤال: مى خواهم روز جمعه نماز ظهر و عصر را با سوره هاى جمعه و منافقون بجاى آورم ، ميتوانم باصداى بلند قرائت كنم يا بايد آهسته بخوانم ؟

جواب : در نماز ظهر ميتوانى بلند بخوانى ، ولى در نماز عصر نمى توانى .

 

نماز زن در پستوى خانه - نماز جماعت و جمعه زن :

سؤال: آيا « زن » بايد در صندوقخانه نماز بخواند ، حال آنكه امرزوه زنان در اجتماع حاضر مى باشند ؟ آيا زن مى تواند براى زنان ديگر در غير نماز ميت امامت كند ؟

جواب : زن واجب نيست در پستوى خانه نماز بخواند بلكه افضل است و ممكن است همانجا هم امام جماعت شود براى زنها و ثواب جماعت لعل اكثر از ثواب صندوقخانه باشد و در بعضى روايات اجازه داده شده كه زنهاى پير در نماز جمعه حاضر شوند .

مكروهات نماز

وجود عكس يا نوشته مقابل نماز گزار :

سؤال: اگر جلوى نمازگزار عكس و اشعار نصيحت يا مصيبت به پارچه يا ديوار باشد چه حكمى دارد ؟

جواب : بودن عكس جلوى نماز گزار شديداً مكروه است واما اشعار نصيحت ومصيبت پس آنرا نظر نكند .

*   رفع كراهت :

سؤال: در اكثر خانه ها و بعضى مساجد عكس وجود دارد نماز خواندن در اينگونه مكان ها كراهت دارد . رفع كراهت چگونه است ؟

جواب : رفع كراهت به آن است كه وقت نماز حاجبى بيندازد يا اينكه از طرف قبله و مقابل نمازگزار بردارند و به طرف عقب يا راست وچپ بگذارند بنحوى كه مقابل نمازگزار نباشد .

نمازهاى مستحبى

 

خواندن نوافل يوميه بدون سوره :

سؤال: آيا مى توانيم نافله هاى شبانه روز را چه با بودن وقت و يا نبودن وقت با حمد تنها بدون خواندن سوره بخوانيم و به ركوع برويم ؟

جواب : مانعى ندارد .

قرائت و ذكر نماز نافله :

سؤال: آيا مى توان در ذكر ركوع و سجود و نمازهاى مستحبى به يك مرتبه ( سبحان الله ) اكتفا كرد ؟

جواب : باب سوم قرائت از كتاب وسائل حديث سوم « على بن ابى حمزه قال :سألت ابالحسن (عليه السلام) عن الرجل المستعجل ما الذى يجزيه النافلة ؟ قال (عليه السلام) : ثلاث تسبيحات فى القرائة و تسبيحة فى الركوع و تسبيحة فى السجود » ( على ابن حمزه سؤال نمود از ابالحسن (عليه السلام) در مورد شخصى كه عجله دارد چه ذكرى مجزى است در نماز نافله ؟ امام (عليه السلام) فرمودند : سه تسبيح در قرائت يك تسبيح در سجود و يك تسبيح در ركوع ) . لكن در نماز واجب احوط سه تسبيح است .

وقت نماز غفيله :

سؤال: وقت خواندن نماز غفيله قبل از نافله مغرب است يا بعد از آن ؟

جواب : بين المغرب و العشا مطلق است .

 

*   نماز غفيله بعد از وقت :

سؤال: آيا نماز غفيله را بعد از نماز عشا ميتوان خواند ؟

جواب : وقت نماز غفيله در بين نماز مغرب وعشا است ، در غير اين وقت رجاءً مانعى ندارد .

نماز وحشت :

سؤال: اگر در نماز وحشت آية الكرسى را تا ( هو العلى العظيم ) ختم نمايد نماز او صحيح است يا خير ؟

جواب : احوط آن است كه تا ( هم فيها خالدون ) بخواند .

مبطلات

انحراف از قبله :

سؤال: انحراف ازقبله تا چه مقدار نماز را باطل نمى كند ؟

جواب : در حال سكونات نماز انحراف از قبله ما بين اليمين و اليسار مانعى ندارد .

خوردن

*   وجود نبات در دهان :

سؤال: اگر نمازگزار قبل از نماز نبات يا قند در دهان بگذارد و مشغول نماز شود ، نمازش چه حكمى دارد ؟

جواب : اگر با بودن نبات يا قند در دهان قرائت را صحيحاً ادا نمايد نماز صحيح است .

 

كلام عمدى

*   جواب سلام در نماز :

سؤال: اگر كسى به نماز گزارى با لفظ غلط سلام كند ، آيا جواب اين سلام بر نمازگزار واجب است يا نه ؟ در صورتى كه جواب سلام را مثل خودش غلط بدهد نمازش چه حكمى دارد ؟

جواب : بايد جواب را به طور صحيح بدهد و نماز صحيح است .

*   جواب سلام غلط :

سؤال: سلام غلط در نماز بايد صحيح جواب داده شود يا اينكه سلام غلط جواب ندارد ؟

جواب : اگر سلام كننده قصد تحيت داشته باشد بايد جواب صحيح بدهد و الاّ جواب ندهد .

*   سلام دادن به ائمه (عليهم السلام) :

سؤال: آيا سلام دادن بر پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) يا يكى از امامان (عليهم السلام) مثل السلام عليك يا رسول الله . . . قاطع نماز نيست ؟

جواب : قاطع است على الاظهر .

كارى كه صورت نماز را به هم مى زند :

 *   حركت اعضاء و بدن :

سؤال: اگر هنگام گفتن ذكر اعضا و بدن نمازگزار حركت كند مثلاً بين نماز دستش را براى اينكه لباسش رامرتب كند حركت بدهد ، نمازش باطل است ياخير ؟

جواب : حركت دادن دست در حال ذكر مبطل نيست ، مگر آنكه از صورت نمازگزار خارج شود .

 

*   حركت دست و انگشتان :

سؤال: آيا حركت دست و انگشتان در نماز جايز است ؟

جواب : اگر فعل كثير يا ماحى صلاة نباشد مانعى ندارد .

*   حركت پا :

سؤال: آيا مأموم در هنگام قرائت امام مى تواند پاى خودش را از زمين بر دارد ؟ يا اينكه خودش را به جلو يا عقب بكشد ؟

جواب : اگر اين عمل به مقدارى نباشد كه فعل كثير صدق بكند ، مانعى
ندارد .

پوشيدن طلا :

سؤال: نماز خواندن مرد با زنجير طلا در گردن چه حكمى دارد ؟

جواب : چون لبس صدق مى كند ، لذا هم حرام است هم نماز باطل است .

تكرار تكبيرة الاحرام :

سؤال: اگر كسى « تكبيرة الاحرام » را كه از اركان نماز است گفته باشد و به جهت صوت دوبار بگويد آيا نمازش باطل است ولو اينكه صورت خود را برنگردانده باشد ؟

جواب : اگر عمداً تكبيرة الاحرام دوم را بگويد به عنوان احرام ، نماز باطل مى شود چه صورت ر ابرگرداند و چه برنگرداند .

 

ريــا :

سؤال: حكم رياء سهوا و نسيانا در نماز چيست آيا مبطل است ؟

جواب : مبطل است و چنانچه در يك جزء ريا نمود و بعد متوجه شد و جزء را به قصد قربت تكرار نمود ،نماز صحيح است و زيادى جزء چون سهو و نسيان بوده مضر نيست و احوط سجده سهو است .

سؤال: اگر كسى با جهل به مسئله بطلان ، ريا كند ، آيا مبطل عمل است ؟

جواب : ريا مطلقا مبطل است .

شكيات

اعاده نماز غلط :

سؤال: اگر انسان بعد از مدتى بفهمد تا كنون نمازش را غلط مى خوانده ، آيا بايد نمازهايش را دوباره بخواند ؟

جواب : چنانچه در حين عمل اطمينان به صحت آن داشته و خللى در اركان نبوده صحيح است .

فراموش كردن ركن :

سؤال: هرگاه نماز گزار ركنى را فراموش كند و عمل غير ركن بعد آنرا انجام دهد ، مثلاً پيش از دو سجده تشهد بخواند ، بايد ركن را بجا آورد و آنچه اشتباهاً خوانده دوباره بخواند . در اينصورت آيا بعد از سلام بجا آوردن سجده سهو واجب است ؟

جواب : احوط وجوبى بجا آوردن دو سجده سهو است مراجعه به مسئله 1245 نمائيد .

 

برگشت به ركوع فراموش شده بدون قيام :

سؤال: اگر شخصى هنوز به سجده نرسيده بفهمد كه ركوع را بجا نياورده و به همان حالت بدون آنكه قيام كند به ركوع برگردد حكم نماز و وظيفه او چيست ؟

جواب : اگر از حد ركوع تجاوز نكرده نماز صحيح است و اگر تجاوز نموده و باز به حد ركوع برگشته ركوع زياد شده هر چند كه ركوع دوم داراى شرايط صحت نبوده و از قيام نبوده لذا نماز را از سر بگيرد على الاحوط و احوط از آن اتمام و اعاده است .

شك در ركوع بعد از دخول در سجده :

سؤال: كسى كه در نماز بخصوصى ، مثلاً نماز ظهر زياد شك مى كند اگر در نماز عصر بعد از سجده اول شك كند ركوع كرده يا نه وظيفه او چيست و نمازش چه حكمى دارد ؟

جواب : بعد از دخول در سجده چه يك سجده و يا دو سجده اعتنا نكند و نماز صحيح است .

دستور قضاى تشهد :

سؤال: دستور قضاى تشهد فراموش شده رابيان فرمائيد ؟

جواب : بعد از سلام نماز بلافاصله و با ملاحظه شرايط نماز مانند پاك بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و طهارت حدثى ( وضو يا غسل ) تشهد فراموش شده را همانگونه كه در نماز مى خوانيد بخواند .

 

كثير الشك :

سؤال: هرگاه شخصى شك كند كه ركوع را بجا آورده يا خير و بنا بگذارد كه بجا آورده و به شك خود اعتنا نكند

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1391برچسب:, توسط زهرا
تمامی حقوق مطالب برای نماز محفوظ می باشد